LİDERLİKTEKİ GÜÇLÜ YÖNLER, İKİ TARAFI KESKİN KILIÇ GİBİDİR

Sertifikalı Master Koç ve Ken Blanchard Companies Koçluk Hizmetleri Bölümü kurucularından Madeleine Homan Blanchard, uzun yıllar boyunca birçok başarılı yöneticiye koçluk hizmeti sunmuştur. Bu süreçte, liderlik etkinliğini arttıran ya da sınırlayan bir grup olumlu ya da olumsuz davranışı da gözlemleme fırsatı bulan Madeleine, şaşılacak şekilde bazı davranışların, kariyerlerinin erken dönemlerinde yöneticilerin ilerlemelerini olumlu yönde etkilerken, aynı davranışların eğer kontrol edilmezlerse ileriki dönemlerde onların performansını sınırladıklarını tespit etmiştir.

 

Örnek olarak, bir liderin risk almasına ve çeşitli zorluklar altında çalışmasına olanak veren iyimserliği, ileriki aşamalarda eğer uç noktalara varırsa, gerçeklerin kasıtlı bir şekilde görmezden gelindiği sonucuna ulaşabilir. Aynı şekilde enerji, çekicilik, karizma ve zeka gibi olumlu kişilik özellikleri, eğer oto kontrol ve kendine hakim olma mekanizmalarının nasıl devreye sokulacağı bilinmezse, ileriki aşamalarda lidere özfarkındalığını -kim olduğunu, sınırlarını- unutturabilir. Son olarak, bir liderin kendine güveni ve becerilerine olan inancı, astları ve iş arkadaşları ile rekabet düzeyine varırsa, onun kariyeri için ciddi bir engele dönüşür.

 

Madeleine Homan Blanchard durumu, "Liderlerin önündeki zorluk, güçlü yönlerinin gerçekte iki tarafı keskin bir kılıç gibi olduğunu kabul etmelerindedir" diye açıklıyor.

 

İYİMSERLİĞE KARŞILIK GERÇEKLİK

Bir liderin iyimserliği, eğer gerçeklerin kasıtlı olarak görmezden gelindiği bir noktaya ulaşır ise, sonuçta liderlik ettiği organizasyon da, kendine rağmen başarmaya devam eden, genelde iyi bir ürüne sırtını dayayan, topallayarak ilerleyen ortalama bir kuruma dönüşür.

 

İş dünyasından somut bir örnek vermek gerikirse, otomobilin keşfedildiği bir ortamda, faytonlar için üstün bir kamçı dizayn etmekte israr eden bir lider, gerçeklere sırtını dönmüş demektir. Başarılı insanların şu tür bir eğilimleri vardır: Bir yanda piyasa, onlara rotalarını değiştirmeleri konusunda sayısız ikazda bulunurken, onlar geçmişte işe yarayan rotalarından ayrılmayarak aşağı doğru yürümeye devam ederler. Bu durumda, çalışanların enerjisi boşa harcanır, üst yönetime güven kaybolur ve bir şekilde işin içinden sıyrılmak için idare etmeye başlarlar.

 

Madeleine bu düşünce yapısını “Titanik batarken şezlongların yerini değiştirerek dengeyi sağlama çabalarına" benzetiyor. Ancak şunu da eklemeden edemiyor; "Tamam bu oldukça komik ama maalesef çoğumuz bunu yaptık ve neredeyse hepimiz bunun başkaları tarafından yapıldığına şahit olduk."

 

ÖZFARKINDALIK

İlgisiz, herşeyden habersiz yöneticiler üzerine artık klişeleşmiş bir çok hikaye vardır. Özfarkındalığın kaybolması, temelde, kişinin nasıl algılandığını dikkate almamasıdır. Bir lider olarak davranışlarınızın diğerlerini nasıl etkilediğini düzenli olarak değerlendirmeniz çok önemlidir.

Bu konuda günümüzün ve geleceğin liderlerine yardım etmek için Madeleine, şu tavsiyede bulunuyor: "Sol omzunuzda bir "kişisel gözlem meleğiniz" olduğunu düşünün. Ne zaman ki bir lider içinde hisssettiği bir ihtiyaç nedeniyle bir şey söyleyecekmiş gibi olduğunu hissederse, bir anı için düşünmek için durmalı, derin bir nefes aldıktan sonra kendine sormalı "Beni bunu söylemeye iten, benim duyulma ihtiyacım mı, yoksa başka hiç kimsenin söylemeyeceği ama mutlaka söylenmesi gereken bir şey mi?"

 

HERKESTEN İYİ OLMA İHTİYACI

Liderlerin dikkat etmeleri gereken son özellikleri, yüksek rekabetçilik düzeyleri ya da herkesten daha iyi olduklarını kanıtlama ihtiyaçlarıdır. Çoğu lider için, her tür mekandaki en zeki kişi olmaları, onları bulundukları noktaya getirmiştir. Ancak en üst düzeylere ulaştıklarında, Madeleine'e göre artık diğerlerinin de akıllı olmalarına-hatta kendilerinden daha akıllı olmalarına izin vermeleri gerekir.

Üst düzey liderler için, en iyi, en parlak, en muhteşem olma iddiasından uzaklaşmak, çok ciddi bir dönüşüm gerektirir. Artık şimdi göreviniz mekandaki diğerleri arasındaki en iyi, en parlak ve muhteşem özellikleri geliştirmektir. Maalesef çoğu liderin başarısız olduğu atılım noktası burasıdır.

"Bunun anlamı, , eğer elinizde, yetkin, başarılarını kanıtlamış üstün performanslı üyelerden oluşan bir takımınız varsa, bir lider olarak "ek bir katma değer yaratmaya" çabalamayın. Eğer takımınız sizin rotanızı takip etmeyecek gibiyse bile, susmanız ve onları özgür bırakmanız gerekebilir. İlla ki sizin rotanızı takip etmeleri gerekmez. Koçluk yaptığım müşterilerimle bu eğilimleri ile başetmeleri konusunda çok çalıştım—özellikle de çok çalışıp hiç delege edecek birileri olmadığından yakınanlarla" diyor Madeleine.

 

DAVRANIŞLARI DÜZELTMEK İSTİYOR MUSUNUZ?

Davranışlarını daha iyiye götürmek isteyen liderlere, Madeleine çoğu zaman şu yaklaşımı öneriyor: İşe, varolan davranışınızı ve diğerleri üzerine etkisini adlandırmakla ve bir hasar tespit çalışmasıyla başlayın. Eğer çalışanlarınızla aranızdaki ilişkiyi daha sağlıklı bir düzeye oturtmaya karar verirseniz, onlara şu üç klasik soruyu sorun:

 

  1. Sana daha faydalı bir lider olmak için, ne yapmaya başlamalıyım?
  2. Neyi yapmaktan vazgeçmeliyim?
  3. Bilmem gerektiğini düşündüğün başka bir şey var mı?

 

Ayrıca çevrenizdeki, sizin düşüncelerinizi sorgulamaktan çekinmeyen çalışanların sayısını çoğaltın. Çalışanlar bilsinler ki, faydalı tartışmalara katılmak istiyorsunuz. Çalışanlarınızı, doğru bulmadıkları şeyleri açık ve net bir şekilde söylemeleri için cesaretlendirin.

Son olarak da, size bir gerçekçilik testi sunabilecek, size kendinize karşı dürüst kalmanızda yardımcı olacak bir koçla çalışmayı düşünün. Kendinizi kandırmak üzere olduğunuzda, bunu size söyleyecek bir kişinin varlığı önemlidir.

 

TEK BAŞINIZA YÜRÜMEYİN

Çoğu Lider kötü alışkanlıklar ya da davranışlarla yola çıkmaz. Zaten eğer çıkmış olsalar, bulundukları noktalara ulaşamazlardı. Bununla birlikte, sürekli üstün performans gösterme baskısıyla çoğu başarılı liderin olumlu özelliklerinde aşırıya kaçarak, bunları kendileri ve kurumları için birer engel haline dönüştürdüklerini görüyoruz. Liderler için bir an durup kişisel özelliklerini, güçlü ve zayıf yönlerini yeniden değerlendirmeleri, kendilerini özgürleştirecek faydalı bir deneyim olacaktır.

Yeni davranışları kullanarak—ya da eski davranışların olumlu yanlarını keşfederek—liderler diğerlerinin güvenini, işbirliğini ve ortaklaşa çalışma isteğini kazanabilirler ve herkesin kendilerinden daha büyük bir şeyi yaratmalarına destek olabilirler.

 

 


Bir lider olarak etkinliğinizi arttırma konusunda daha fazla bilgi edinmek ister misiniz?Cevabınız evet ise, ücretsiz webinarımızda bize katılın.

 

LİDERLER, BU KRİTİK HATALARDAN KURTULUN

16 Haziran 2010, Çarşamba

TSİ:18:00–19:00

Başarılı yöneticilerin kariyerlerini sekteye uğratan ortak davranışlar hangileridir? Daha etkin bir lider olmanız için, kendi stilinizde gözden geçirmeniz ve değiştirmeniz gereken davranışları nasıl belirleyebilirsiniz?

Bu webinarda, Master Sertifikalı Koç ve The Ken Blanchard Companies Koçluk Hizmetleri Kurucusu Madeleine Homan Blanchard yöneticilerin performanslarını sınırlayan bazı kişisel davranışları nasıl belirleyip bunlardan kaçınabileceklerini gösterecek. Kişinin özfarkındalığından uzaklaşması, herkesten daha iyi olma ihtiyacı ve gerçekleri kasıtlı olarak görmezden gelme gibi en tehlikeli davranışları nasıl belirleyebileceğinizi öğreneceksiniz.

Ayrıca bir ilişkiler ağı yaratma ve bundan yararlanmayı ihmal etmenin olumsuz sonuçları konusunda fikir sahibi olacak ve şu aşağıdaki alanlarda ilerleme kaydetmek için neler yapabileceğinizi öğreneceksiniz:

 

  1. Başkalarının güvenini kazanmak için neler yapmalı?
  2. Her koşulda neleri yapmamalı?
  3. Hemen kullanabileceğiniz en iyi kaynaklar

 

Liderler kendilerinden emin, kararlı ve risk almaya istekli olmalıdırlar. Ancak bu özellikler, eğer aşırıya kaçılırsa çok kısa bir sürede birer engel haline gelebilirler. Günümüzün en iyi yönetici koçlarından biri ile bu engelleyici olabilen liderlik özelliklerini belirleme ve düzeltme fırsatını kaçırmayın. Daha yüksek performans düzeylerine ulaşma yolunda size ve diğerlerine destek olmanın en iyi yolu buradadır.

 

Webinara katılmak için şimdi kaydolun

Etkile Bülten

22.04.2024

Liderlik İçin Vaktiniz mi Yok? İşte Çözüm!

Günümüzde yaşanan en büyük zorluklardan biri, liderlerin gelen günlük talepleri tutarlı, yetkilendirici, faydalı ve anı yakalayan bir şekilde yanıtlamaları.

Devamı

BÜLTENİMİZE KAYIT OLUN

captcha

Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası