SANAL ORTAMDA LİDERLİK ETMEK İÇİN 12 YENİ ALIŞKANLIK

Sanal liderlik, yüz yüze liderlikle aynı yöneticilik becerilerini gerektirir. The Ken Blanchard Companies’in yeni Sanal Liderlik programının yaratıcılarından John Hester, bazı yöneticilerin yüz yüze durumlarda yeterince iyi liderlik yapmadıklarını söylüyor ve ekliyor, “Ancak çalışanlarla olan kişisel ilişkilerine güvendikleri için bu durum yanlarına kâr kalıyor.”

Oysaki sanal liderler; normal şartlarda ofiste çalışanlarıyla yüz yüze gelemez, koridorlarda karşılaşıp onlarla ayaküstü görüşmeler yapamazlar. Bu nedenle onlarla daha az etkileşime geçme eğilimindedirler. Hester, “Bu da her bir görüşmenin ayrı bir öneme sahip olduğu anlamına gelir. Uzaktan yöneten insanlar genellikle, kişisel ilişkilerin veya resmiyetten uzak iletişimin verdiği o güvenli ortama sahip değillerdir. Bu yüzden de normal zamanlarda liderlerin yaptıkları normal hatalar, sanal iş ortamında çok daha büyük bir etki yaratır,” diyor.

“Gerçekleştirilen kötü bir toplantı düşünün. Bu toplantı yüz yüze gerçekleştirilmiş olsaydı moral bozucu ve rahatsız edici hissettirirdi. Fakat gerçekleştirilen kötü bir telekonferansta durum daha da kötüdür, çünkü katılımcılar dikkatlerini vermekle ilgili daha az zorunluluk hissederler. İnsanlar (aynı anda) başka işler de yapmaya başlarlar ve grup hemen sinerjisini kaybeder.”

“Sanal liderlik yepyeni bir zihniyet gerektirir. Bağı nasıl korumalıyım? Güveni nasıl beslerim? Nasıl geribildirim alırım? Sadece Çalıştıklarını nasıl bilebilirim? gibi basit bir soru bile yeni bir strateji gerektirir.”

Yeni sanal liderlere güzel ve taze bir başlangıç için yardım etmek amacıyla Hester üç kilit uygulama alanına odaklanmalarını öneriyor: özenli ve bilinçli olmak, topluluğu güçlendirmek, performans ve gelişimi artırmak.

1. Uygulama: Özenli ve Bilinçli Olmak
Liderler takım arkadaşları ile olan görüşmelerinde özenli ve bilinçli davranmalı. Yüz yüzeyken bu zaten önemli fakat sanal iş ortamlarında kesinlikle çok daha kritik. Özenli olmak ile kastettiğimiz, takım çalışanlarının hedefleri, motivasyonları, ihtiyaçları ve deneyimlerini bilmek ve değişim meydana geldiğinde de önemini kabul etmek. Çünkü sanal ortamda etkin bir şekilde çalışmak, yüksek seviyede bağımsızlık gerektirir. Liderler, takımdakilerle kişisel olarak bağlantı kurma isteğini sürekli bir şekilde iletmelidir.
  1. Tüm dikkatinizle orada olun. “Uzaktan çalışırken aynı anda birçok şey yaparak çok zaman harcıyoruz. Fakat biriyle telefonda konuşurken veya Zoom’da toplantıdayken tam olarak orada olmazsak etkisi ve sonucu ne olur? Liderler, toplantı ve görüşmelerde daha fazla anda olmanın pratiğini yapmalı ve diğerlerinin de orda olmasına yardım etmeli.
  2. Kişisel farklılıklara dikkat edin. “Lider olarak, ekibinizdeki her kişinin nasıl motive olduğunu ve sanal bir iş ortamında hangi yaklaşımı sergilemeniz gerektiğini bilmeniz ile ilgilidir. Nasıl iletişim kurmaktan hoşlanırlar? En çok ne zaman enerjik olurlar?”
  3. Geribildirim isteyin. “Araştırmamızın ortaya çıkardığı bir bulgu, sanal liderlerin genellikle geribildirim istemediği. Yüz yüze birebir görüşmelerde, sözsüz geribildirimler kişinin uyum sağlamasını kolaylaştırır. Fakat bir sanal ortam söz konusu olduğunda lider incelikli davranarak bunu istemeli.”
  4. Niyetinizi ortaya koyarak liderlik edin. “Bu nokta liderin hareket etmeden önce düşünmek için bir dakika ayırması ile ilgilidir. Bu toplantıya, bu etkileşime bu telefon görüşmesine getirmek istediğim enerji nedir? Görüşme bittiğinde, karşımdaki kişinin nasıl hissetmesini istiyorum? Onlar için ne kadar yapı ve destek sağlamalıyım? Niyetleri belirledikten sonra ise Niyetlerimin gerçekleşmesi için en iyi şekilde ne yapmalıyım? Elimden gelenin en iyisini nasıl ortaya koyarım?
2. Uygulama: Topluluğu Güçlendirmek
Çoğu lider, fiziksel olarak bir arada olarak bir takım veya kurum ile nasıl bağ kurduğunun farkında değil. Yüz yüzeyken liderler; davranışları, kıyafet, dil ve iletişim şekillerini gözlemleyip kültürel ipuçları ve normları alabiliyorlar. Etkin sanal liderler ise aktif bir şekilde iş birliği yapılmasını sağlayarak, takım kültürü yaratırlar. Böylece, sanal takım çalışanlarının topluluk ruhu yaratmalarına yardım eder ve kurumun geri kalanı ile bağ kurmalarına özen ve çaba gösterirler.
  1. Güven oluşturma. “Burası topluluğun başladığı yer. Uzaktan çalışma koşullarında liderin güvenilir ve duyarlı olması çok önemlidir. Ancak her liderin bu güveni yaratmak için zamana ihtiyacı vardır. Çalışma biçimini, iş yapma standartlarını, iletişim yollarını açık ve net bir biçimde belirlemek gerekir.  Böylece insanlar anlık mesaj veya e-posta gönderdiklerinde ne bekleyeceklerini bilirler. Hele de sanal bir ortamda gözden uzak olduğunuzda gönülden de uzak olmak gayet doğaldır.”
  2. Teknoloji desteği sağlamak. “Liderler, çalışanların ihtiyaçları olan araç ve teknolojilere sahip olduklarından emin olmalıdır. Hele de şu zamanda bu gerçekten de çok önemli. Bir müşteri ile bu programımızın pilot eğitimi hakkında konuşuyorduk. ‘Bu eğitim için insanların ne tür ekipmanları var,’ diye sordum. Çoğu kişide sadece dizüstü bilgisayar vardı ama ayrı tek bir monitör yok. Aslında bu koşullar evden çalışma veya eğitim için optimal değil. Kurumlar çalışanlarına verdikleri değeri göstermek için gerekli malzemeleri ve ihtiyaçları olan desteği sağlamalıdır.
  3. Bağ kurmaya zaman ayırmak. “Uzaktan çalışmanın zorluklarından biri de insanların, işin yürümesi için kullanılan bir makine parçası gibi hissetmesidir. E-postalar ve toplantılar tamamen işlemseldir. Liderler, sadece sohbet etmek, yoklamak ve bağlantıda kalmak için zaman ayırmalılar. Bir birebir görüşmenin veya bir takım toplantısının başında da olsa, ilk beş dakikayı bağ kurmak, nasıl olduklarını ve neler yaptıklarını sormak için kullanmak gerekir.
  4. Başarıyı kutlamak. “Sanal dünyada genellikle unutulan iş hayatının başka bir yönü de budur. Bir projeyi bitiririz ve hemen bir sonrakine geçeriz. Bazen de biri hayatında önemli bir olay yaşar ancak biz görmezden geliriz. Kutlamak, bireyi ve takım katkısını kabul etmek ile ilgilidir. Bunu sanal dünyada yapmanın yollarını arayın. Büyük global takımlarda yapmayı en sevdiğim şeylerden biri, onların bayramlarını görmek. Takım üyelerine dizüstü bilgisayarlarını ellerine alıp, bayram için evlerinde ne tür hazırlıklar yaptıklarını bize göstermelerini isteriz. Diğer kültürleri ve toplulukları tanımak için çok güzel bir yol.
3. Uygulama: Performans ve Gelişimi Artırmak
Sanal olarak çalışan kişilerin gelişimsel ihtiyaçlarının takibini yapmak zor oluyor. Sanal liderler; uzun vadede ekip üyelerinin kariyer ve kişisel hedeflerine, kısa vadede de ihtiyaçlarına odaklanmalılar. Böylece onlara yönlendirme ve destek sağlayabilirler. Bu memnuniyeti artırır, sadakat oluşturur ve daha değerli bir çalışan yaratır.
  1. Sonuca odaklanın.  “Öncelikle, yeni sanal liderler, çalışanları için  her dakika ‘acaba şu anda ne yapıyor?’ diye düşünmemeli. Odağı, beklentilerini açık ve net bir biçimde aktarmak olmalıdır.  Hedeflere ulaşılıyorsa, çalışanların işlerini nasıl ve ne zaman yaptıkları konusunda endişelenmemeliler. Çoğu kişi; alışılmışın dışında çalışma saatlerine yol açan çakışan öncelikler nedeniyle evde pek de ideal olmayan bir ortamda çalışmaktadır.”
  2. Kendine yeterli hale gelmelerini teşvik edin. “Çalışanları kendine yeterli hale gelecek şekilde geliştirmektir. Onlara net hedefler koymak, yönlendirme ve desteğe ihtiyaç duyup duymadıklarını görmek için de düzenli aralıklarla kontrol etmektir. Biz koçluk soruları kullanılmasını öneriyoruz. Programa bir sanal koçluk rehberi bile ekledik.”
  3. Networking için fırsat sağlamak. “Networking’in bir alışkanlık haline gelmesini istememizin iki sebebi var. Öncelikle, insanlar arasında bağ kurulmasını sağlıyor. İkinci olarak, networking sayesinde, koçluğun hepsini liderler yapmak zorunda kalmaz ve her zaman işin uzmanı olmaları beklenmez. Networking ile hedeflenen, takım çalışanlarına yardıma ihtiyaç duyduklarında, bunu talep edebilecekleri türden ilişkiler kurmalarına yardım etmektir.”
  4. Kariyer gelişimi konusunda yardımcı olmak. “Bir lider, uzaktaki bir çalışanı ile kariyer gelişimi görüşmeleri yapmıyorsa bunu elbet bir başkası yapacaktır. Lider bağlı çalışanları ile kariyerleri, gelişmek istedikleri alanlar ve ne tür yardıma ihtiyaç duydukları konusunda konuşmalıdır.”
Hester, çoğu bakımdan iyi sanal liderliğin yüz yüze liderlik ile aynı olduğunu söylüyor. “Bir liderin yapması gereken tüm önemli şeyleri yapmaktır. Sadece farklı bir araç ve çerçeve kullanılır. Araştırma bizlere, yüz yüze liderlikte yapılan her şeyin sanal ortamda daha çok ve daha iyi yapılması gerektiğini söylüyor.”

“Blanchard’ın yeni Sanal Liderlik programı, liderlerin sanal liderlik becerilerini daha hızlı ve başarılı bir şekilde geliştirmelerini sağlamak için tasarlanmıştır. Her geçen gün daha çok yönetici, çalışanlarına yüz yüze olmadıkları bir ortamda liderlik etmek durumunda kalıyor. Bu durumda da birebir etkileşim olmadan insanlara nasıl liderlik edeceklerini bilmeliler. Farklı yerlerde bulunan takım çalışanlarını yönetmek zorunda olan birçok lider, birlikte nasıl daha iyi çalışılacağını bulmak için nadiren çalışanları ile bir araya gelen insanlar için artan bir ihtiyaç var? Farklı bölgelerde, şehirlerde ve konumlarda çalışan takım üyelerini yöneten liderler o kadar arttı ki, nadiren bir araya gelen insanların nasıl çalışacaklarını bulmaya gitgide daha çok ihtiyaç var.”  
 


Sanal ortamda liderlik etmek ile ilgili daha fazla bilgi edinmek ister misiniz? Bu ücretsiz webinarda bize katılın!

Sanal Liderlik: Yeni Sanal Liderlerin Uzmanlaşması Gereken 3 Uygulama

16 Nisan 2020 Perşembe
17:00 TSİ

Bu webinarda, sanal liderlik uzmanı John Hester sanal ortamda liderlik etmek için gerekli en iyi üç uygulamayı paylaşacak. Katılımcılar, The Ken Blanchard Companies’in yeni Sanal Liderlik programındaki kilit ilkelerden faydalanacaklar:
  1. Takım üyelerinin; hedefleri, motivasyonları, ihtiyaçları ve tecrübelerini bilerek özenli ve bilinçli olun. Değişimler yaşandığında da bunu fark edin.
  2. Takım üyeleri ile kurum arasındaki bağı pekiştirerek topluluğu güçlendirin. İşbirliğini sağlayın, takım kültürünü yaratın ve topluluk ruhu yaratmak için sanal çalışanların birlik olmalarına yardım edin.
  3. Takım çalışanlarının kariyer ve kişisel hedeflerine odaklanın. Onların gelişimine yardım etmek için yollar bularak performansı ve gelişimi artırın.

Etkin sanal liderlik için gereken spesifik araçları, uygulamaları ve alışkanlıkları öğrenebileceğiniz bu fırsatı kaçırmayın.
 
Kayıt olmak için tıklayınız.

 

Etkile Bülten

22.04.2024

Liderlik İçin Vaktiniz mi Yok? İşte Çözüm!

Günümüzde yaşanan en büyük zorluklardan biri, liderlerin gelen günlük talepleri tutarlı, yetkilendirici, faydalı ve anı yakalayan bir şekilde yanıtlamaları.

Devamı

BÜLTENİMİZE KAYIT OLUN

captcha

Çerezler, içeriği ve reklamları kişiselleştirmek, sosyal medya özellikleri sağlamak ve trafiğimizi analiz etmek için kullanılmaktadır. “Kabul Et” seçeneği ile tüm çerezleri kabul edebilirsiniz veya “Çerez Ayarları” seçeneği ile ayarları düzenleyebilirsiniz. Çerez Politikası